بازگشت به صفحه اول

فقر به فهوم ترور انسانهاست

 

گزارش سالانهUNICEF در رابطه با کودکان مناطق بحرانی در سال 2004

روزنامه jungewelt

 

08.05.2004

Gerd Schumann

برگردان ناهید جعفرپور

 

سازمان یونیسف ( سازمان جهانی دفاع از کودکان) روز جمعه گذشته در برلین با ارائه گزارش سالانه اش ،افکار عمومی جهان و دولت های جهان را خطاب گرفته وخواستار کمک گردید.

این بار سازمان دفاع از کودکان جامعه بین الملل در کنفرانس مطبوعاتی خود گزارشی از کودکان فراموش شده در جنگ های فراموش شده و جنگ های فعلی در حال جریان را در 221 صفحه با نام " وضعیت کودکان مناطق بحرانی سال 2004" ارائه نمود.    

این سازمان چون همیشه اعداد تکان دهنده ای را اعلام کرد. این گزارش بیان کننده از بین رفتن صدها میلیون کودک در اثر گرسنگی ، فقر، جنگ و استثمار و .... می باشد. از نظر این سازمان دو مشکل اساسی در مسیر مبارزه با این فاجعه وجود دارد. اول اینکه تعداد کشورهائی که روز به روز به لحاظ اقتصادی در وضعیت خراب تری قرار می گیرند در حال رشد است و دوم اینکه سازمان یونسف به تنهائی قادر نیست در مقابل این موج عظیم فاجعه آنچنان که باید ساعی باشد. بطور مثال جسپر مورش نماینده یونیسف برای سومالی میبایست وضعیت فاجعه بار دائمی را که 15 سال است دراین کشور یعنی کشور شاخ آفریقا وجود دارد، مشخص کند: در آنجا از 15 سال پیش آموزشی وجود ندارد. حقوق کودکان " بطوری سیستماتیک غیر قابل توجه است". دیتریش کارلیچز مسئول یونیسف در آلمان نتیجه گیری کرده است که در سال 2003 برنامه ریخته شده برای کمک به کشور های بسیار فقیر با شکست دچار شد زیرا که نیمی و یا دو سوم ابزار لازم وجود نداشت مثلا در بسیاری از مناطق برای تهیه آب تمیز ، دارو و تهیه مواد غذائی و حتی گرفتن وام های ضروری با محدودیتهای بسیاری روبرو بوده اند. وی سپس اشاره می کند که باید پول بیشتری برای انجام این اهداف در اختیار قرار گیرد.

واقعیت های تکان دهنده: در 11 کشوری که به طرز بسیار وخیمی به آنان بی توجه ای گشته است و بطور عمده در آفریقای سیاه قرار دارند، مثلا در این کشورها سالانه یک و نیم میلیون کودک زیر پنج سال در شرایط بسیار اسفناکی قرار دارند به این مفهوم که بطور خاص پیشگیری های لازم پزشکی بر علیه بیماری هائی چون آبله ، سرخک ، بیماری های روده ، بیماری های تنفسی و مالاریا بسیار بسیار پائین است.  530 هزار کودک در جمهوری دمکراتیک کنگو جان خود را از دست داده اند. 181000 در آنگولا و 112000 در سومالی و همچنین ده ها هزار کودکانی که به اجبار به سربازی فرستاده شده اند و هزاران دختر بچه که توسط قاچاقچیان ربوده شده و به آنان تجاوزات جنسی گشته است. در افغانستان از هر دو کودک یک نفر دچار سوء تغذیه بوده و قربانی یک شکل از ترور می باشند. هاری بلافونته هنرپیشه و فیلم ساز و خواننده معروف جهان که از زمان مارتین لوتر کینگ بعنوان شهروند طرفدار مدنیت و مخالف جنگ فعال بوده است در این باره می گوید:"همه دنیا از ماجرای غمناک 11 سپتامبر و حوادث مادرید سخن می گویند، اما بالاترین شکل ترور فقر و گرسنگی است. تا زمانی که گرسنگی حکومت می کند جهان ثباتی نخواهد داشت". او در حالیکه خستگی در صدایش به چشم می خورد از زحمات فردیش در رابطه با تماس با نمایندگان دولت های کشورهای غنی چون آمریکا و آلمان و بریتانیای کبیر سخن گفته و اعلام میدارد که وی از این تماس ها به نتیجه رضایت بخشی دست نیافته است. او در ماه های گذشته به کنیا و سنگال سفر نموده و این قاره فراموش شده را از نزدیک مشاهده نموده است. بزودی وی به سومالی سفر خواهد نمود . کشوری که یکی از کشورهای سرمایه داری وابسته به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بوده و به لحاظ موقعیت جغرافیای سیاسی اش مورد توجه می باشد در حالیکه بدبختی در این کشور کولاک می کند. جسپر مورش در این باره می گوید " هیچ چیری تغییر نخواهد نمود. آیا در این کشور رنج کودکان کمتر است؟ . همه چیز همان جور که بوده است باقی می ماند. میلیون ها کودک می میرند. در حالیکه 794 میلیارد دلار تنها در سال 2002 در سرتا سر جهان برای تسلیحات نظامی پرداخت شده است. از 456 میلیون دلاری که برای 20 کشور از جانب یونیسف احتیاج میباشد فقط در سال 2003/ 219 میلیون آن تهیه می گردد. در حالیکه هزینه تسلیحات آمریکا در سال 2002چیزی حدود 9/379 میلیارد دلار بوده است اما سهم دریافت شده یونیسف از آمریکا تنها 9/114 میلیون دلار در سال 2003 می باشد. نیمی از یک قاره و ده ها کشور محتاج ضروری ترین ملزومات زندگیند اما بجای تهیه این مواد انواع و اقصام لشگر ها با تسلیحات مختلف وارد این کشور ها می گردد. مثلا کونگو، سودان،سومالی،بوروندی، هائیتی و... تمامی کشورهائی که سالانه در گزارش یونیسف نقش مهمی را بازی می نمایند.

 

بازگشت به صفحه اول