شکنجه در عراق
"این حیوانات را نگاه کن
اشپیگل ماه مه 2004

 Matthias Gebauerگزارشی از :
برگردان ناهید جعفرپور

 

 

دولت آمریکا و ارتشش تلاش می کنند شکنجه های عراق را بعنوان واقعه ای تاسف آور اما محدود به چندین حرکت فردی توجیه نمایند. اما تحقیقات اخیر نشان داده اند که اشغالگران در زندانهای قدیمی صدام حسین ابو قریب یک دستگاه مخوف بازجوئی و شکنجه را بنا ساخته اند. سازمان امنیت آمریکا و ارتش این کشور نحوه و چگونگی این شکنجه ها را با یکدیگر به اجرا در آورده اند.           

صحبت های رئیس اسبق زندانهای آمریکا در بغداد " یانیس کاپنسکی" به روزنامه تایمز پترزبرگ با توجه به اتفاقات اخیر چیزی جز جرت گوئی نمی باشد. او می گوید:" برای بسیاری از زندانیان مناسبات درون زندان بهتر از مناسباتی است که در خانه هایشان دارند". وی ادامه می دهد:" برخی اوقات از این ترس داریم که آنها حاضر نباشند دیگر زندان را ترک نمایند".  سپس یکی از سربازان زن ارتش آمریکا با کمال خوشحالی از تعمیرات  اساسی شکنجه گاه های زندان مخوف صدام حسین توسط ارتش آمریکا و تبدیل این شکنجه گاه ها به محل های اقامتی مدرن برای زندانیان  گزارش می دهد.

صحبت در باره گزارش های اروپائی کارپینسکی اکنون به گذشته ها تعلق دارد. عکس های شکنجه ها از زندان ابو قریب در بغداد نشان دهنده واقعه وحشتناک دیگری است. خانم رئیس زندان اسبق از دیدن عکس ها آن چنان متغیر می گردد که در مقابل دادستانی ابراز می دارد که مقصر این اتفاقات تنها سربازان او نبوده بلکه ارتش و سازمان امنیت آمریکا هم در این امر با آنها شریک بوده اند.

 

یانس کاپینسکی و بسیاری دیگر از 800 پلیس ارتش آمریکا در عراق از شغل خود برکنار و از ارتش خلع لباس گردیدند. همزمان دیدن این عکس ها در آمریکا بحث های شدیدی را دامن زده است. دیگر همه میدانند که در پشت این مردان با لباس های شکنجه ، ارتش آمریکا و کاخ سفید قرار دارد.                                                                          

مسئولین در واشنگتن کاملا از بر ملا شدن این عکس ها شوکه شده بودند. جرج بوش تلاش می نمود این اتفاق وحشتناک را حاصل عملکرد های چند انسان دیوانه قلمداد نماید نه عملکرد ارتش آمریکا. بالا ترین فرد ارتش وی در یکشنبه دوم مای در یک نشست تلویزیونی همان حرفی را تکرار نمود که جرج بوش بیان نموده بود. ژنرال ریچارد مایر می گوید :" خوار نمودن وحشیانه عراقی ها می بایست مجازات گردد و هر کسی که مقصر مجازات خواهد شد". در واقعیت این مامور ارتش نه از شکنجه های موجود در عراق بلکه از افشا شدن این عکس ها در جهان شوکه شده است. اینکه زندان صدام به یک شکنجه گاه تبدیل گشته است را طبق گزارشات در فوریه سال 2004 به آنها گزارش شده است. در یک گزارش سری که در رسانه های نیویورک علنی شده است در حدود 53 صفحه از حمله های ژنرال مسئول آنتونیو تاگوباتصویر گشته است.                                                                  

همچنین بعد از افشای این عکس ها در جهان ، ژنرال دولت در واشنگتن گزارش داد که وی در اکتبر تا دسامبر 2003 تحقیق در این باره نموده است و مدارک وحشتناکی را جمع آوری نموده است که بیانگر این فاجعه بوده و وی بسیاری شاهد زنده را هم برای شهادت بر این تجاوزات در اختیار دارد. که البته او هم تلاش دارد ماجرا را به گردن افراد آویزان سازد. آنچه مسلم است این عکس ها بیانگر تمامی شکنجه ها نبوده . ولی تا کنون کاتالوگی که از عکس های زندان بیرون آمده نشان میدهند : پیکر های عریان مردان را که بدنهای آنان در یک مایع شیمیائی غرق گشته و یا با آب بسیار یخ پوشیده شده و طبق گزارش در این حالت وحشتناک به آنها ظربه زده شده و ...... همچنین طبق گزارشات به زندانیان تجاوزات جنسی وارد شده و در برخی مواقع زندانبانان برای اقرار یک نوع مایه شیمیائی نورانی را به بدن زندانیان داخل نموده اند. تا بدینوسیله آنان را عذاب داده و به اقرار بکشانند.
 گزارش شاهدین حاکی از یک شیوه رفتار غیر انسانی از جانب سربازان ارتش آمریکا نسبت به زندانیان بوده است . یکی از شاهدین می گوید:" روزی در یکی از اطاق های شکنجه دو زندانی عراقی که کاملا لخت در مقابل یکدیگر زانو زده بودند را دیدم به همکارم گفتم نگاه کن که این حیوانات با اینها چه کرده اند . نمی توان چند لحظه آنان را با زندانی تنها گذاشت. وی توضیح میدهد که این دو زندانی از جانب سربازان بارها و بارها در این حالت لختی تجاوز جنسی شده اند.              

تا کنون از جانب مسئولین پنتاگون به گزارشی که از سوی خبرنگار سیمیور هرش در روزنامه نیویورک چاپ گردیده است جوابی داده نشده است. ولی هفته گذشته سر ژنرال ارتش آمریکا ریچارد مایرز با ادعای بی اطلاعی از این وقایع گزارش خود را تسلیم دولت نمود. دفتر وزیر دفاع آمریکا رامسفلد هم از وجود چنین وقایعی ابراز بی اطلاعی نموده است در حالیکه آقای وزیر همواره از تمامی گزارشات با اطلاع بوده است.

سکوت واشنگتن باعث عصبی شدن قدرت های بزرگ گشته است. آنها شروع کرده اند با یک انضباط خاص خود سربازان مقصر را به بازجوئی بکشند و مطمئنا در آخر این نتیجه گیری خواهد شد که مسئولین از این وقایع بی اطلاع بوده اند و تلاش می نمایند با مقصر نمودن این سربازان پرونده شکنجه ها را ببندند.                                                                           

از 9 آپریل تا کنون این مسئله در جریان کار سران ارتش قرار دارد یعنی زمانی که در عراق  اولین بازجوئی ها شروع شد.
 
در گزارشات ماه فوریه آنان آمده است :" میبایست همکاری ارتش و سازمان امنیت را در زندان زیر زره بین برد. تمامی کسانی که مشکوک می باشند باید از کار برکنار گردند و درست از همین جا است که ترمز از جانب واشنگتن کشیده میشود زیرا که رئیس زندان تاگوبا این حمله ها و شکنجه های زندان را بعنوان عملکردهای روزانه سازمان امنیت آمریکا بیان می کند".                 یکی از سربازان مجرم در یک ایمیل به خانواده اش نوشته است :" من در باره برخی از مسائل در اینجا متعجب شدم بطور مثال اینکه زندانیان یا لخت و یا با لباس زنانه در سلول های زندان نگاه داری می شدند. و یا اینکه با دستبند به در ها قفل بودند". و یکی از ماموران سازمان امنیت در این باره گفته است که" این روشی است که ما در اینجا داریم" . این چنین شواهدی را واشنگتن نمی خواهد ببیند و یا بشنود زیرا تمامی این حکایت ها بیانگر یک دستگاه مخوف سازمان امنیت و رابطه اش با ماموران دولت آمریکا و ماموران شرکت های خصوصی در عراق می باشد. کسانی که برای آمریکا در تمامی جهان اخبار و اطلاعات را از طریق این چنین شکنجه های غیر بشری تهیه می نمایند و هم اکنون هم در زندانهای عراق فعال می باشند. اینکه سربازان ساده آمریکائی دستور شکنجه و خوار کردن انسانها را می گیرند و میبایست اجرا نمایند خود می تواند شرایط بسیار بدی را برای دولت آمریکا از سوی افکار عمومی آمریکا به همراه داشته باشد.