قطعنامه پايانی گردهمايی اعتراضی زنان عليه سياستهای زن ستيزانه«صدا و سيما»

تريبون فمينيستی ايران - چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۸۳ – ۲۸ آوريل ۲۰۰۴

 

قطعنامه زير كه توسط گروهها و افراد امضاكننده آن تهيه شده بود، در انتهای گردهمايی [در اعتراض به سياست های زن ستيز صدا و سيما) قرائت شد و تابلويی نيز به منظور امضا افراد و گروههای ديگری كه با اين قطعنامه موافق هستند در بخشی از سالن گردهمايی گذاشته شده بود كه تعداد زيادی امضا بدين وسيله جمع آوری شد. متعاقبا ليست كامل امضا كنندگان اين بيانيه اعلام خواهد شد.

 

انحصاری بودن «صدا و سيما» بايد شكسته شود

قطعنامه پايانی گردهمايی اعتراضی زنان عليه سياستهای زن ستيزانه «صدا و سيما»

 

در شرايطی كه انسانها اعم از زن و مرد در سراسر جهان در پرتو اصول شناخته شده حقوق بشر در جهت تغيير شرايط نامناسب موجود به سمت وضعيت بهتری برای زنان و مردان تلاش ميكنند، جای تاسف است كه هنوز در ايران افراد و گروههايی كه معتقد به تبعيض و نابرابريهای فاحش در حقوق انسانی ميان زن و مرد هستند امكان مييابند از «صدا و سيما» به تبليغ و توجيه نظرات واپسگرای خويش بپردازند و دختران جوان را توسط برنامه های «جذاب» صدا و سيما، ناخودآگاه برای گردن نهادن به نقش فرودست خود و تمكين از وظايف سنتی و غيرخلاق وادارند و پسران جوان را برای ايفای نقش سلطه جويانه آموزش دهند. آموزشهايی با رويكرد زن ستيزانه كه اكنون در اكثر برنامه های صدا و سيما چه در شكل سريال و طنز و چه در برنامه های علمی و جدی ارائه ميشود، با واقعيت زندگی اكثر مردم ايران فاصله بسيار دارد اما همين تصاوير غيرواقعی و كليشه ای ميتواند تاثيرات منفی خود را در درازمدت به صورت آسيبهای جدی اجتماعی و فروپاشی روابط انسانی بين افراد خانواده برجای گذارد.

رشد و گسترش فعاليتهای خلاق زنان ايران در حوزه های مختلف در سالهای اخير غيرقابل انكار است و آنان صلاحيت خويش را در حوزه های مختلف به اثبات رسانده اند، اما هنوز تصوير زنان در «صدا و سيما» در مجموع، تصويری منفعل، غيرخلاق و منطبق با كليشه های جنسيتی است و از طريق اين تصويرسازيها، «بستر فرهنگي» برای قوانين نابرابر از جمله چندهمسری به وجود ميآورد.

اگر در گذشته، زنان به دلايلی نسبت به توهين و تصويرسازيهای غيرواقعی از زندگی خود در صدا و سيما سكوت ميكردند، امروز آموخته اند كه مهر سكوت را بشكنند و نه تنها بينندگانی منتقد و فعال باشند، بلكه با نگاهی منتقدانه سياست و مشی تحقير زنان و ستيز با آنان در صداو سيما را نقد، و جامعه را متوجه خطرات اين سياستها كنند.

ما امضاء كنندگان اين بيانيه اعتراض شديد خود را نسبت به عملكرد زن ستيزانه صدا و سيما ابراز ميداريم و تا برآورده شدن خواسته های زير، به اعتراض خود در اشكال مختلف ادامه خواهيم داد:

1. متوقف كردن پخش برنامه ها و سريالهايی كه با محتوايی زن ستيزانه تهيه ميشود و اقدام جدی جهت انعكاس تصوير واقعی از فعاليتهای زنان از قشرهای گوناگون و در حوزه های مختلف و نيز انعكاس فعاليتهای زنان جهان كه برای احقاق حقوق انسانی خود تلاش ميكنند.

2. تصويب قانونی برای صدا و سيما كه در آن مجازاتهايی برای تخلفات اين سازمان پيش بينی شده و امكان نظارت قضايی و نيز نظارت مردمی از طريق تشكيل گروهی از نمايندگان سازمانهای غيردولتی زنان و ديگر تشكلهای مدنی قيد شده باشد.

3. واگذاری امتياز شبكه های تلويزيونی و راديويی و نيز امكان پخش آزادانه برنامه های راديويی و تلويزيونی از سوی سازمانهای غيردولتی زنان و ديگر نهادهای مدنی.

 

امضاء كنندگان: مركز فرهنگی زنان - انجمن روزنامه نگاران زن ايران ـ سايت زنان ايران ـ انجمن مستقل زنان ـ انجمن زنان نوانديش ايران ـ مجله زنان ـ كانون زنان زمان ـ انجمن هستياانديش ـ سايت بدجنس ـ مؤسسه آموزشی و پژوهشی رشديه ـ مركز كارورزی سازمانهای غيردولتی ـ كانون نوانديشان جوان جامعه مدنی - مجله فرزانه ـ سايت هنگامه شهيدی ـ سايت زنان ايران امروز – انجمن روزنامه نگاران جوان

مرضيه مرتاضی لنگرودی – خديجه مقدم ـ ژيلا بنی يعقوب ـ فاطمه گوارايی ـ پرستو دوكوهكی – عزيزدخت شمس – ليلا نجفی – فاطمه نجاتی – سيما افشار - محمدرضا نسب عبداللهی – شهلا انتصاری – شبنم رحمتی – ليلی فرهادپور – پروين اشرفی - نسرين ملکی نيا – سونيا تركمن ـ اعظم اكبرزاده ـ عفت فتاحی ـ آزاده سجادی ـ روزبه روزبهانی – مارتيا محمدی ـ انوشه غفرانی ـ مريم زمرديان ـ فاطمه باقرنيا ـ مرجانه اسكويی ـ نرگسسادات نجفی ـ فرج كلامی ـ سپيده شاكری ـ بيتا شميرانی ـ سيميندخت سهی ـ مريم مرتضايی ـ سعيد سعيدی ـ تكتم حجازی ـ محمد مفيدی ـ طاهره جلالی ـ نجمه مهدوی ـ مهدخت درخشانی ـ رخشان رازی