کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد از متهم کردن دولت سودان برای فجایعی که در این کشور می گذرد صرف نظر  نمود

تاتس 26 آپریل 2004

برلین/خرطوم

برگردان ناهید جعفرپور

 

 

وزیر امور خارجه آلمان یوشکا فیشر از اینکه کمیسیون جهانی حقوق بشر  وابسته به سازمان ملل متحد از متهم کردن رسمی دولت سودان برای فجایعی که در این کشور می گذرد، خود داری نموده است، اظهار تاسف نمود و اظهار داشت که:" دولت آلمان عمیقا متاسف است که کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد موفق نگشته است نظر اکثریت اعضایش را برای متهم نمودن فجایعی که در دارفور می گذرد ، جلب نماید.

روز جمعه گذشته کمسیون حقوق بشر از متهم نمودن دولت سودان برای فجایعی که در این کشور در حال رخ دادن است ( جنگ دارفور) ، صرف نظر نمود. 50 از 53 دولت عضو ، طرحی را که اتحادیه اروپا و گروهی از دولت های آفریقائی در باره محکوم نمودن دولت سودان مشترکا تهیه نموده و روی آن توافق نموده بودند، رد نمودند. رای آمریکا هم جزء مخالفین قرار داشت در حالیکه قبلا اتحادیه اروپا و آمریکا مشترکا سخت به این کار دولت سودان انتقاد داشتند.                                                                              

جنگ دافور زمانی شروع شد که دو گروه از شورشیان ضد حکومت سودان در خرطوم اعلام موجودیت نمودند.  جنبش آزادی بخش سودان و جنبش  برای عدالت و برابری، به دولت خرطوم اتهام زدند که:" سیاهان آفریقائی را استثمار نموده و در حق آنان تبعیضات بیشماری قائل میگردد و آنان را تحت فشار های همه جانبه قرار می دهد  و با آنان همچون بردگان رفتار می گردد. ارتش سودان از اوائل سال جاری حملات هوائی خود را به جانب شهر ها و دهات هر چه بیشتر نموده و عرب های مسلح هم با پشتیبانی  ارتش از طریق زمینی خشونت زا بر علیه این مردم ستم کشیده به حد اعلا رسانده اند".                                                                                                

کمسیون عالی حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد، در گذشته دولت سودان را متهم نموده بود که این دولت از قتل و تجاوز و اخراج سیاهان آفریقا ئی پشتیبانی نموده است. از زمانی که جنگ میان نیروهای دولت سودان با شورش گران شروع شده است ، در حدود 10000 نفر کشته و یک میلیون نفر متواری گشته اند. طبق گزارش سازمان ملل متحد بمب ها در بازار ها و مجامع عمومی منفجر می گردند . بسیاری از فراریان گفته اند که بمب ها جمعیت در حال فرار را به کشتن داده است. همچنین طبق گزارش خطر گرسنگی مطلق به خطر های دیگر در دارفور اضافه شده است. متواری شدگان دسترسی به مواد غذائی نداشته و همچنین در مقر های پناهندگی مستقر در مرزهای کشور همسایه یعنی کشور تشاد از آنجا که فصل بارندگی شروع شده است ، پناهندگان در سختی فراوان و نبودن امکانات و ارزاق عمومی بسر می برند.