مصاحبه با عبدالله فرنگی نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین

 

" احمقانه ترین کاری که شارون می توانست بکند"

 

Lars Langenau مصاحبه گر:

اشپیگل 19 آپریل 2004

برگردان: ناهید جعفرپور

 

 

در ابتدا آمریکا در سیاست تاکنونی خاورمیانه اش تغییر

جهت میدهد ، سپس اسرائیل رهبر جدید حماس را بقتل میرساند. روند صلح آنطوری که بنظر می رسد به پایان خود نزدیک است. در آینده چه خواهد شد؟ سایت اشپیگل در این رابطه با نماینده سازمان آزادیبخش فلسطین، عبدالله فرنگی مصاحبه نموده است.                                                                              

 
اشپیگل: از زمان کشته شدن شیخ یاسین تا کنون ، هیچگونه ضربه جدی در اسرائیل رخ نداده است. آیا استراتژی نخست وزیر اسرائیل آریل شارون درست است که اعضای رهبری کننده سازمان رادیکال فلسطینی حماس را بقتل می رسانند؟                                                                    

 

عبدالله فرنگی:  میتواند اینطور باشد. که رهبری حماس برای مدتی ضعیف شده باشد. اما این احمقانه ترین کاریست که شارون می توانست بکند.

اشپیگل: اما آیا بخصوص سازمان آزادیبخش فلسطین (پ ال او ) نباید از شارون ممنون باشد؟ بالاخره او نزدیک ترین دشمن سیاسی شما را از بین می برد.

 

عبدالله فرنگی: اولا این مسئله زیر پا گذاشتن حقوق خلق هاست. دوما ارتش اسرائیل هنوز به عنوان نیروی اشغالگر در فلسطین بسر می برد. سوما باید به ما یاد داده شود به نهاد های دمکراتیک اعتقاد پیدا کنیم. و دمکراتی به این مفهوم است که مخالفان ما هم میتوانند عمل کنند و اگر توانستند با دلایلشان ما را قانع نمایند. ما نمی توانیم گروه های سیاسی را که با ما موافق نیستند خنثی کنیم و فیزیکی از بین ببریم. این چنین کارها را فقط نخست وزیر اسرائیل می تواند انجام دهد.

اشپیگل: برای چی فقط او؟           

عبدالله فرنگی:برای اینکه رنج یهودی ها در گذشته برای سیاست او نقش ابزاری پیدا کرده اند. و او هر منتقدی را و هر نقدی را بعنوان ضد  یهودیت می خواند.                                                                      

 

اشپیگل:آیا برخی اوقات زبان عربی زیبا مقصر است که اعضای حماس با انداختن بمب و صدها انفجار اسرائیل را به خشونت تهدید می کنند؟  

عبدالله فرنگی:نه این از خشم آنهاست. و از سوئی بی قدرتی در مقابل سیاست اسرائیل است.

 

اشپیگل: بالاخره حماس می خواهد مثل همیشه یهودی ها را به دریا بریزد و برای حمله هایش به اسرائیل از زنان و کودکان استفاده می کند. آیا این احتمال وجود ندارد که اسرائیل با تمام قوا حمله کند؟
عبدالله فرنگی:حماس از سال 1988 با پشتیبانی اسرائیل تاسیس شد. اما بالاخره مستقل شد. اما حماس این توان را دارد که خود را به یک سازمان سیاسی تبدیل کند. همینطور سازمان آزادیبخش فلسطین هم در یک روند دراز مدت حق بودن اسرائیل را به رسمیت شناخت. برا ی چه این در باره حماس صدق نکند؟                                                       

اشپیگل: اما اسرائیل چگونه خود را در مقابل حملات تروریستی محافظت کند؟                                                                                      
عبدالله فرنگی:تنها راه این است که اسرائیل از مناطق اشغالی بیرون رود و روند صلح اسلو را دوباره بپذیرد. ما چون گذشته به مذاکرات ادامه خواهیم داد و می خواهیم راه حلی برای این جنگ بر محور دو دولت پیدا نمائیم.                                                                                     

اشپیگل : چه نقشی سازمان شما در روند صلح خواهد داشت؟                                                  

عبدالله فرنگی:ما می خواهیم تمامی نیرو های فلسطینی متحد بشوند و تلاش کنند روی حماس و جهاد اسلامی و نیروهای رادیکال دیگر تاثیر بگذارند. وقتی که ما دمکراتی را یاد بگیریم ، سپس باید روند های دمکراتیک را  با قدرت تمام بکار گیریم. ماموران خودمختار باید طرف صحبت تمامی فلسطینی ها و همچنین دولت اسرائیل باشند.                         

 

اشپیگل: چه جوری باید این مسئله پیش برود؟ یاسر عرفات که سال هاست در رماله در حصار است.                                                     

عبدالله فرنگی: عرفات نماینده مهم خلق ماست. و این هیچگاه برای ما فرقی نمیکند که او هم اکنون محل اقامتش در ساختمان متروک شده توسط تانک های اسرائیلی است. نلسون ماندلا 28 سال در زندان بود ولی نقش مهم و تعیین کننده ای را در ایجاد یک آفریقای جنوبی جدید بازی نمود.                                                                                

اشپیگل:آمریکائی ها هم همچنین توسط سیاست رئیس جمهور آمریکا جرج دبیلیو بوش به تور فلسطینی های تند رو افتادند؟

 بالاخره پذیرفتن شهرک های یهودی نشین در غرب اردن  یک راه حل دو دولت را به این آسانی ممکن نمی کند.

عبدالله فرنگی:من اعتقاد دارم که آمریکائی ها نسبت به تغییر جهت دولت آمریکا بی تفاوت نمانند. ما اعتقاد داریم که ایالات متحده آمریکا در فاصله مسائل اخیر خاورمیانه در باره موقعیت خود  خواهد اندیشید و بالاخره دوباره  پیشرفت هائی در مسیر ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی خواهد شد.