جايزه بزرگ انجمن قلم امريكا به ناصر زرافشان

 

شهروند: آنچه در پي مي آيد يادداشت دكتررضا براهني، بيانيه ي انجمن قلم امريكا و پيام دكتر ناصر زرافشان به اين انجمن است. شهروند ضمن شادماني از اهداي اين جايزه به وكيل خانواده هاي قربانيان قتل هاي زنجيره اي اقدام انجمن قلم امريكا را ارج و قدر مينهد.

 

دوستان عزيز مطبوعاتي، رسانه هاي ايراني در خارج و داخل كشور، نويسندگان و روزنامه نگاران ارجمند ايران

 

بسيار خوشحالم طبق خبري كه انجمن قلم جهاني، شعبه امريكا به اطلاع من رسانده، آقاي دكتر ناصر زرافشان، نويسنده، مترجم، محقق، عضو هيأت دبيران كانون نويسندگان ايران، وكيل برجسته، و وكيل خانواده هاي شهداي قتل هاي زنجيره اي، جايزه بزرگ انجمن قلم جهاني، شعبه امريكا را از آن خود كرده است. روز بيستم آوريل طي مراسم باشكوهي در نشست سالانه انجمن قلم امريكا در پير هتل نيويورك، با حضور نويسندگان، شاعران و روزنامه نگاران برجسته امريكايي و در حضور رسانه هاي جمعي اين جايزه اهدا خواهد شد. به ضميمه دو يادداشت، يكي اعلاميه انجمن قلم امريكا در رابطه با جايزه و سبب اهداي آن به دكتر زرافشان، و ديگري يادداشتي كه آقاي زرافشان از زندان براي انجمن قلم ارسال داشته، براي شما فرستاده ميشود تا آن را به نحوي كه شايسته ميدانيد درج كنيد. اميدوارم هر چه زودتر آقاي دكتر ناصر زرافشان و همه نويسندگان و روزنامه نگاران، و همه زندانيان سياسي كشور را آزاد، سر حال و در جنب و جوش در ميان مردم خود ببينيم.

 

اراداتمند،

رضا براهني

14 اپريل 2004

 

انجمن قلم جهاني، شعبه امريكا، بزرگترين جايزه اش را به ناصر زرافشان اهدا ميكند

 

دكتر ناصر زرافشان، نويسنده، مترجم، وكيل دعاوي، و عضو هيأت دبيران كانون نويسندگان ايران، برنده يكي از بزرگترين جوايز جامعه نويسندگان جهان گرديد. اين جايزه، جايزه آزادي نوشتن خوانده ميشود كه به نام انجمن قلم و «باربارا گلداسميت»؛ نويسنده و مورخ امريكايي بنيانگذاري شده، و مبلغ آن ده هزار دلار امريكايي است. ناصر زرافشان به جرم انتقاد از نحوه تحقيق دولت در قتل هاي زنجيره اي دهه نود، به پنج سال زندان محكوم شده است.

«لي چي كوانگ»، نويسنده ويتنامي نيز كه به خاطر نگارش مقالات انتقادي درباره دولت به چهار سال زندان و سه سال حبس خانگي محكوم شده است، برنده ديگر همين جايزه در سال 2004 است. اين جوايز به آن دسته از شخصيت هاي ادبي بين المللي تعلق ميگيرد كه به خاطر دفاع از حق آزادي بيان تحت تعقيب قرار گرفته و يا به زندان افتاده اند.

باربارا گلداسميت، نويسنده و مورخ برجسته و عضو پن، پول اين دو جايزه را هر سال تعهد ميكند. نامزدهاي اين جايزه را انجمن قلم جهاني و هر يك از شعبات صد و سي و هشتگانه آن در سراسر جهان تعيين ميكنند و انجمن قلم امريكا و يك هيأت مشورتي مركب از برجسته ترين كارشناسان اين عرصه آنها را از صافي ميگذرانند. اعضاي هيأت مشورتي جايزه پن و باربارا گلد اسميت براي آزادي نوشتن عبارتند از: كرول باجرت، مدير روابط نگهبان حقوق بشر؛ اَن كوپر، مدير اجرايي كميته براي حفظ جان روزنامه نگاران؛ وارطان گرگوريان، رئيس موسسه كارنگي؛ جوئن ليديم ــ اكرمن، معاون انجمن قلم جهاني؛ و آريا نير، رئيس موسسه جامعه آزاد.

ناصر زرافشان، نويسنده، مترجم و وكيل دعاوي، عضو كانون نويسندگان ايران، و عضو برجسته كانون وكلاي ايران است. او نماينده قانوني دو خانواده از پنج خانواده نويسندگاني است كه در سال 1998 به قتل رسيدند. اين قتلها بعدا به نام قتلهاي زنجيره اي شهرت يافت. كشته شدگان عبارت بودند از مجيد شريف، از شوراي دبيران ماهنامه ايران فردا، محمد مختاري و محمدجعفر پوينده از نويسندگان و روزنامه نگاران، و داريوش و پروانه فروهر، دو فعال آزادي بيان.

در اكتبر سال 2000، اعضاي سازمان قضايي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران، دكتر ناصر زرافشان را پس از ايراد سخنراني در شهر شيراز كه در آن او علنا ماموران وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي را به دخالت در قتل هاي زنجيره اي 1998 متهم ميكرد، بازداشت كردند. او را به اشاعه اخبار درباره قتل ها متهم و در دسامبر 2000 زنداني كردند، اما پس از يك ماه آزاد كردند تا بعد محاكمه كنند. وقتي كه او در بازداشت به سر ميبرد، ماموران دولت از دفتر او بازرسي محلي كردند، و او را متهم به داشتن مشروبات الكلي و اسلحه كردند. در فوريه سال 2002، دادگاه نظامي ناصر زرافشان را پشت درهاي بسته محاكمه كرد. رئيس دادگاه و دادستان، سازمان قضايي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي بود. در نوزده ماه مارس 2002 ناصر زرافشان را به پنج سال زندان (دو سال به جرم پخش اسرار محرمانه دولتي، و سه سال به جرم داشتن اسلحه) به پنج سال زندان، و 70 ضربه شلاق به خاطر داشتن مشروبات الكلي محكوم كردند. زرافشان پيوسته اتهام داشتن اسلحه و الكل را رد كرده، و گفته است كه مقامات دولتي اينها را در دفتر او قرار داده بوده اند.

مقامات دولت ايران هنوز نتوانسته اند توضيح بدهند كه چرا زرافشان، يك فرد غيرنظامي، را به دادگاه نظامي احضار كرده اند. در حالي كه وظيفه و هدف اين دادگاه، محاكمه آن عده از اعضاي نيروهاي مسلح و پاسداران انقلابي است كه از قانون تخطي كرده باشند. رئيس كميته پارلماني حقوق بشر ايران نسبت به اين قبيل استفاده ها از دادگاه هاي نظامي اعتراض كرده، و آنها را غيرقانوني خوانده است. از قرار معلوم زرافشان به ديوان عالي كشور شكايت كرده است. و هم اكنون منتظر اتخاذ تصميم است. گزارش هاي رسيده حاكي است كه اكنون زرافشان تحت معاينات پزشكي است تا مقامات زندان مطمئن شوند كه ميتوانند حكم شلاق او را اجرا كنند.

«لري سيمز»، مدير برنامه آزادي نوشتن، موقع اعلام برندگان جوايز انجمن قلم گفت كه برندگان جوايز نقش مهمي در رشد دادن آزادي نوشتن در كشورهاي خود بازي كرده اند. وي افزود:«ناصر زرافشان يكي از بزرگترين خطرها را كه يك شهروند امكان دارد با آن روبرو شود به جان خريده است. او دست داشتن مقامات عاليرتبه دولتي و ماموران امنيتي را در سلسله قتل هاي سياسي افشا كرده است. او بويژه از ديدگاه انجمن قلم يك قهرمان است، به دليل اين كه آنهايي كه به قتل رسيده اند، نويسنده بودند.»

مايكل رابرتز، مدير اجرايي انجمن قلم امريكا اظهار اميدواري كرد كه اهداي اين جوايز به جلب توجه اذهان عمومي كه در اين قبيل موارد حياتي است، كمك خواهد كرد. وي اضافه كرد:« هر روز پن و ساير سازمان ها ميكوشند صدها نفر از نويسندگان و روزنامه نگاران گرفتار در شرايط مشابه را آزاد كنند. اما تنها موقعي كه اذهان عمومي به شجاعت و سرنوشت تك تك نويسندگان دسترسي پيدا ميكنند، تنها موقعي كه داستان زندگي آنان به خارج از جوامع حرفه اي آنان راه مي يابد، دولتها نهايتا دست از اين تخلفات برميدارند. اهداي اين جوايز دعوت از همه مردم است كه به جمع ما بپيوندند تا آقاي لي و آقاي زرافشان و هم بندهاي آنان را از زندان آزاد كنيم.»

امسال هيجدهمين سال اهداي جوايز پن/ باربارا گلداسميت براي آزادي نوشتن است. اين جوايز به آن عده از شخصيت هاي ادبي بين المللي تعلق گرفته است كه به خاطر دفاع از حق آزادي بيان و يا استفاده از اين حق تحت تعقيب قرار گرفته يا زنداني شده اند. اين جوايز در ادامه كار تبليغ همه روزه اي است كه انجمن قلم براي دفاع از بيش از 1150 نويسنده و روزنامه نگار كه هم اكنون جانشان در خطر است و يا در زندان به سر ميبرند به آن دست زده است.

از سال 1987 تاكنون سي و پنج نويسنده زن و مرد اين جايزه را دريافت كرده اند. 23 تن از 27 نفري كه موقع اهداي جايزه در زندان به سر ميبردند، متعاقبا آزاد شده اند.

 

پيام ناصر زرافشان از زندان اوين

گردهمايي سالانه شما ياران ناديده ام را از صميم قلب شادباش ميگويم. دل من در ميان شماست و چيزي قدرتمند، تبلور دردهايي مشترك، و آمال مشترك انساني، مرا با شما پيوند ميدهد؛ نيرويي بسيار كهن، به قدمت نفرت انسان از بردگي و بيدادگري، و عشق او به رهايي و آزادي، نيرويي چنان عميق و قدرتمند كه بين كساني كه تاكنون يكديگر را نديده اند، و قاره هاي گسترده و اقيانوس هاي بزرگ بين آنان قرار گرفته است، چنين همدلي عميقي را به وجود مي آورد.

من و هم بندانم، و همه ياران هم قلم ايراني شما، در تلاش نجيبانه اي كه در پيش داريد، در كنار شما ايستاده ايم و آرزوي بهروزي شما و آمال انساني و بلندتان را داريم.

 

از دور همه شما را ميبوسم

ناصر زرافشان، زندان اوين

چهارم فروردين 83