گردهمايي اعضاي هيات امناي انجمن دفاع از حقوق زندانيان

جمعه 28  فروردين 1383-  16 آوريل  2004

عصر ديروز گردهمايي اعضاي هيات امناي انجمن دفاع از حقوق زندانيان در حسينيه ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, در اين مراسم عمادالدين باقي از اعضاي هيات امناي انجمن گفت: مسئله زندان و زندانيان سياسي از دوران بسيار دور در ذهن من همواره دغدغه‌‏اي جدي بود. چه در دوران قبل از انقلاب كه خود به ديدار زندانيان سياسي نظير آيت‌‏الله منتظري مي‌‏رفتم و چه در دوران بعد از انقلاب كه در بعضي از موارد بنده نيز در زمره اين زندانيان قرار گرفتم.

وي در ادامه با اشاره به تاريخچه شكل‌‏گيري اين انجمن در چند دوره مختلف از جمله در دوران قبل از زندان رفتن عبدالله نوري, گفت: حتي در دوران زندان نيز انديشه چنين كاري وجود داشت كه اتفاقاً وقتي در زندان آن را با آقاي شمس‌‏الواعظين در جريان گذاشتم بسيار مورد استقبال ايشان نيز قرار گرفت.

وي با گرامي داشتن ياد دكتر هاشم آقاجري افزود: آقاي دكتر آقاجري همواره مي‌‏گفتند من اولين كسي هستم كه در اين انجمن به هر ميزان كه لازم باشد وقت مي‌‏گذارم.

عمادالدين باقي در ادامه سخنان خود با اشاره به تشكيل جلسات متعدد و موضوع فعاليت انجمن در رابطه با زندانيان سياسي يا غيرسياسي گفت: بعضي از دوستان بودند كه تنها طراحي انجمني تحت عنوان, انجمن دفاع از حقوق زندانيان سياسي نظر آنها را تامين مي‌‏كرد ولي ما اعتقاد داريم بايستي حتي‌‏الامكان از ظرفيت‌‏هاي قانوني موجود در حمايت از حقوق زندانيان استفاده كنيم.

باقي در بخشي ديگري از سخنان خود با تشريح اينكه از نظر قانوني تشكيل نهادهاي حمايت از حقوق بشر نيازمند اخذ مجوز نيستند و دستگاه قضايي تنها در صورتي كه از سوي اين تشكل‌‏ها اقدامات مجرمانه‌‏اي صورت بگيرد مي‌‏تواند درخواست تعقيب و تعطيلي اين نهادها را نمايد، گفت‌‏: نخستين درخواست ارسالي اين انجمن به وزارت كشور در تاريخ آذر ماه سال 82 انجام شد و ساير مراحل آن نيز در چارچوبهاي قانوني در حال طي شدن است.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه حقوق بشر تبعيض بردار نيست و حتي مجرمان هم حقوقي دارند كه بايد رعايت شود

اظهار داشت: اگر كسي به يك مجرم و تبهكار كه حكم محكوميت خود را مي‌‏گذارند اهانت كند, مستحق مجازات است و اگر قرار باشد, تنها در مورد حقوق زندانيان سياسي واكنش نشان دهيم و در مورد ساير زندانيان بي‌‏تفاوت باشيم در واقع اجازه داده‌‏ايم تا چنين رفتارهايي ناپسندي به صورت هنجار درآيد.

عضو هيات امناي انجمن دفاع از حقوق زندانيان در ادامه با توضيح اينكه در بعضي از موارد حقوق زندانيان عادي بيشتر پايمال مي‌‏شود, اما به دليل اينكه خود و خانواده‌‏هايشان آنها را مجرم مي‌‏دانند، اين حقوق پيگيري نمي‌‏شود گفت: حقوق زنداني مسئله‌‏اي است كه ما بيشتر روي آن تمركز خواهيم كرد و طبيعي است كه اگر يك زنداني به ناحق در بازداشت باشد بنا به قانون نسبت به زندان بودن او اعتراض خواهيم كرد.

باقي در ادامه با غيردولتي و غير سياسي خواندن اين انجمن اظهار داشت: اين انجمن به هيچ وجه به شكل يك حزب سياسي عمل نخواهد كرد.

باقي با اشاره به اينكه آئين‌‏نامه‌‏هاي زندان‌‏ها بر طبقه‌‏‌‏بندي زندانيان تصريح دارد و توضيح اينكه در حال حاضر بخشي از زندانيان در زندانهاي قصر, اوين و رجايي شهر كرج نگهداري مي‌‏شوند, گفت: انتقال يك زنداني كه ساكن تهران است به زندان كرج يك نوع تبعيد محسوب مي‌‏شود و طبق قانون مجازاتهاي اسلامي اين جرم محسوب مي‌‏شود.

وي با ذكر اين مطلب كه هم اتاق كردن برخي از زندانيان با زندانيان خطرناك و تضييع حقوق زندانيان كه به دليل عدم توانايي در گرفتن وكيل حقوقشان ضايع مي‌‏شود، اظهار داشت: اين انجمن اقداماتي را براي گشودن گره‌‏هاي اصلي از كار اين زندانيان به عمل خواهد آورد و تنها در حد ضرورت اقدام به انتشار بيانيه خواهيم كرد.

عمادالدين باقي در ادامه ضمن تشريح فعاليت‌‏هاي اين انجمن در سال گذشته از جمله شناسايي زندانيان, تامين وثيقه براي زندانيان و گفت و گو با طرفين دعواي مربوط به دو مورد از زناني كه به اعدام محكوم شده بودند, از برگزاري يك سمينار بين‌‏المللي در رابطه با حقوق زندانيان و طراحي و ايجاد يك سايت اينترنتي ويژه‌ براي انجمن دفاع از حقوق زندانيان سياسي خبر داد.

باقي در پايان سخنان خود با اشاره به اينكه تنها كافي است هر كدام از ما فقط فرصت بسيار كوتاهي از زندگي خود را به امر دفاع از زندانيان اختصاص دهيم, گفت: يقيناً همين فرصتهاي اندك مي‌‏تواند امواج بسيار بزرگ و تاثيرات به سزايي را در راستاي احقاق حقوق اين قشر فراموش شده جامعه ما بگذارد.

در ادامه اين مراسم حسن ضيايي فر دبير كميسيون حقوق بشر اسلامي گفت: خوشبختانه به اين نتيجه رسيده‌‏ايم كه با فعاليت‌‏هاي مدني به دنبال پيگيري حقوق زندانيان باشيم و تنها نمي‌‏توان به بيانيه‌‏ها و فعاليت‌‏هاي سياسي و تبليغاتي بسنده كرد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه سازمانهاي توانمندي در سراسر جهان وجود دارند كه آمادگي برگزاري پروژه‌‏هاي مشترك را با اين انجمن دارند، گفت: متاسفانه سازمانهاي دولتي بعضي از اين نهادها بين‌‏المللي را به سوي خود كشانده اند كه در ثمره آن تنها برگزاري چند كارگاه و انتشار چند كتاب شد.

دبير كميسيون حقوق بشر اسلامي با تبيين اين مطلب كه حداقل قواعد رفتار با زندانيان در سازمان ملل تدوين شده است، اظهار داشت: اگر ما بتوانيم يك دهم اين قواعد را در كشور خود انجام دهيم, كاري بسيار اساسي انجام داده‌‏ايم.

سعيد حجاريان نيز در ادامه اين مراسم با ابراز خرسندي از تشكيل اين انجمن, اظهار داشت: تشكيل چنين نهادهايي يك نوع ملي شدن است.

حجاريان در بخش ديگري از سخنان خود با تشريخ اينكه حمايت از خانواده زندانيان مي‌‏تواند تحمل زنداني را در دوران زندان افزايش دهد، گفت: اين انجمن اگر بخواهد وظايفش را به درستي انجام دهد نمي‌‏تـواند به اين مورد رسيدگي كند وليكن اميدوارم انجمن ديگري نيز براي حمايت از خانواده زندانيان سياسي تشكيل شود.

وي در بخش ديگري از سخنان خود تصريح كرد: ضرورت حمايت از خانواده تمام زندانيان از ضرورت‌‏هاي جدي در جامعه ما مي‌‏باشد و كاري خداپسندانه است كه ربطي به جناح‌‏هاي سياسي نيز ندارد.

حجاريان در ادامه جلسه هيات امناي انجمن دفاع از حقوق زندانيان حجاريان گفت: چه بسا با حمايت از خانواده زندانيان مي‌‏توان از اشاعه بسياري از مفاسد اجتماعي در بين خانواده زندانيان مواد مخدر و يا اجتماعي جلوگيري كرد.

به گزارش ايلنا، حجاريان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه بايد از دوباره كاري‌‏ها و تشكيل انجمن‌‏هاي موازي پرهيز شود، گفت: تشكيلات آقاي ضيايي‌‏فر بيشتر يك GO است تا NGO اما كار آنها بسيار شايان توجه و در خور ستايش است.

در بخش ديگري از اين مراسم سلطاني عضو كانون وكلا نيز به ايراد سخن پرداخت.

وي با تشريح مشاهدات خود با هشدار نسبت رعايت كرامت انساني زندانيان گفت: متاسفانه اين حقوق گاه مغفول مانده و اميد است اين تشكل بتواند در اين راستا قدم‌‏هاي موثري بردارد.

مهندس عزت‌‏الله سحابي آخرين سخنران اين بخش از مراسم بود كه با يادآوري دوران زندانهاي قبل از انقلاب و حمايت‌‏هاي خارج از زندان، آن را مايه آن دانست كه فرد يا گروه زنداني فعال بمانند و تنها به حفظ موضع اكتفا نكند. اين امر علاوه بر اينكه در روحيه افراد زنداني اثر داشت موجب آموزش افراد در زندانها را نيز فراهم مي‌‏كرد.

سحابي با تاكيد بر حمايت از خانواده‌‏هاي زندانيان در خارج از زندان گفت: حمايت از خانواده‌‏هاي زندانيان بايد فراتر از شركت و گفت و گو در دعواها رفته و موجبات آرامش روحي فرد زنداني را فراهم آورد.

سحابي در پايان گفت: بايستي با اعلام و اطلاع رساني كامل به جامعه و دلايل حضور زندانيان سياسي در زندان زمينه زنده نگه داشتن آنها را در جامعه فراهم كنيد.

در ادامه اين جلسه هيات رئيسه اين نشست كه شامل حسين انصاري راد, علي‌‏رضا رجايي و سعيد شيركوند بودند؛ در مكان خود مستقر شدند.

حسين انصاري راد در ابتداي سخنان خود با اشاره به اينكه امروز كساني در تشكيل اين انجمن پيشگام شده‌‏اند كه رنج زندان در صورت آنها وجود دارد، گفت: بايد اين انجمن را به نهادي براي دادخواهي زندانيان تبديل كنيد.

در ادامه اين مراسم هيات رئيسه جلسه با ثبت نام از نامزدهاي هيئت مديره كه از اعضاي هيات امناي اين انجمن بودند انتخابات را برگزار كرد.

پس از پايان انتخابات و اعلام آرا عمادالدين باقي, جلال جلالي‌‏زاده, مرضيه مرتاضي لنگرودي, احمد زيد‏آبادي, محمدجواد مظفر، محمد دادفر و فريده غيرت به عنوان اعضاي نخستين هيات مديره انجمن دفاع از حقوق زندانيان انتخاب شدند همچنين مرتضي كاظميان و رضا احمدي نيز به عنوان بازرسان اين انجمن منتخب و به جمع معرفي گرديدند.