کارتل نفتی افسار را میکشد

تاس: 30 مارس 2004 گزارش گر : HANSJÖRG KISSEL

برگردان: ناهید جعفرپور

 

طبق ارزیابی کارشناسان، قیمت صادراتی نفت خام گران خواهد شد. اوپیک از پائین آمدن سطح استخراج نفت در عراق، بهره می برد. مضاف بر این که  تقاضای بالا و رشد دقلبازانه تجارت نفت از عوامل دیگر افزایش قیمت ها خواهد بود.

 

سازمان کشورهای صادر کننده نفت خام اوپیک، فردا 31 مارس 2004 در وین جلسه دارد، مدارک موجود حاکی از تغییر سیاست کارتل نفتی است.  کشور های صادر کننده نفت خام در نظر دارند قیمت نفت خام را افزایش دهند. یعنی چیزی مابین بشکه ای ( هر بشکه 159 لیتر) 28 تا 30 دلار. دیروز نفت خام اوپیک بشکه ای 61/32 دولار قیمت داشت.                                         

 در تاریخ 17 مارس 2004، در بازار بورس نیویورک قیمت نفت خام بالا ترین درجه را به خود اختصاص داد( بشکه ای 38 دلار) به نحوی که این قیمت بیسابقه حتی از قیمت نفت خام در زمان جنگ عراق/کویت در سال 1990 بالاتر بود. مانفرد هورن عضو انستیتوی پژوهش های اقتصادی آلمان می گوید:  "بنظر می رسد که اوپیک می خواهد استراتژی نفتی اش را تغییر دهد". قیمت  نفت کارتل تا کنون 25 دلار برای هر بشکه بوده است که اوپیک می خواهد در آینده نزدیک این قیمت را به 28 تا 30 دلار برساند.      

طبق ارزیابی رشید اویسا کارشناس دانشگاه لایپزیک، اوپیک می خواهد قبل از اینکه عراق تحت کنترل ایالات متحده آمریکا، دوباره وارد بازار نفت گردد، تا آنجا که امکان دارد سود بیشتری عاید خود نماید. در حال حاضر این کشور جنگ زده تنها دو میلیون بشکه در روز صادر می کند زیرا که ترانسپورت نفت بطرف بندر بصره به لحاظ خرابکاری های متوالی غیر ممکن است. رشید می گوید :" اما اگر این مشکل عراق حل شود در آن صورت تجارت نفت شروع خواهد شد".              

 اوپیک تقریبا از زمان بحران آسیا در سال 1997 تلاش می نماید تا تولید را در کنترل داشته باشد این کار باعث می گردد از سوئی قیمت ها بالا رود و همچنین دولت های عضو سود بیشتری نصیبشان گردد و از سوی دیگر خریداران هم رزرو هایشان همواره محدود بماند. اوائل فوریه اوپیک، دولت های کشور های صنعتی را با اعلام تقلیل مجدد مقدار نفت از ماه آپریل تا یک میلیون بشکه در روز، شوکه نمود. این تاریخ را مسلما در کنفرانس فردای اوپیک بخاطر فشار های ایالات متحده به ماه یونی تغییر خواهند داد. کارشناس نفت، رشیداویسا در این باره می گوید:" صعود قیمت نفت در حال حاضر یکی از تم های مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکاست".      

یکی دیگر از دلایل صعود دائمی قیمت نفت رشد تقاضا می باشد. مصرف جهانی نفت در حال حاضر به 78 میلیون بشکه در روز رسیده است. طبق ارزیابی های  سازمان بین المللی انرژی تا پایان امسال محصولات نفتی با ظرفیتی در حدود 82 میلیون بشکه در روز یک رکورد جدید را به همراه خواهد آورد.            منشاء این افزایش بطور قطع رشد اقتصاد چینی را بیان می کند که تنها در سال قبل چیزی بالای 8% بود.

دولت های عضو اوپیک بخش مهمی از تولید نفت خام جهان را که روزی 30 میلیون بشکه در روز است، صادر می نمایند. همچنین تجارت دقلبازانه تاثیر مهمی در تعیین قیمت دارد. اغلب وزیران نفت دولت های عضو اوپیک اعتراض دارند که منفعت نفت مجموعا به جیب سرمایه گذاران مالی می رود. دلیلی که به کارتل اجازه می دهد تولید را مهار کند. مشاهدات کارشناسان دیگر هم افزایش دقلبازی توسط  بازار بورس را بیان می نماید. این نوع تجارت اختیاری و گزینشی، قطعا باعث می گردد که در آینده تعین قیمت نفت در یک سطح بی ثبات و متزلزل  باقی بماند. سرمایه گذاران در مقابل بحران های سیاسی  مانند اعتصاب بزرگ ونزوئلا عکس العملی عصبی از خود نشان می دهند و به این خاطر قیمت نفت را دربازار جهانی بالا می برند. تقاضای بالا، ارائه محدود، دقلبازی و انبار های خالی در غرب ، یک مجموعه تهدید آمیز برای کشورهای صنعتی است که  بهبود دور اقتصادی دولت های صنعتی را می تواند  به مخاطره اندازد. در ایالات متحده آمریکا در اوائل سال 2004 مقدار ذخیره نفتی در حداقل ترین نسبت خود یعنی 270 میلیون بشکه بوده است. همچنین وضعیت بازار نفت اثرش را بر قیمت بنزین نهاده است. یعنی مثلا برای سوپر لیتری 14/1 یورو میبایست به پمپ بنزین های آلمان پرداخت کرد. در ایالات متحده آمریکا قیمت بنزین که بطور متوسط گالنی 74/1 دلار ( 8/3 لیتر) می باشد، رکورد قیمت ها را شکسته است.  که در حال حاضر برای  تم انتخاباتی بوش نقطه مثبتی می باشد. قیمت نفت بعد از پایان زمستان که رانندگی بیشتر می گردد، به آسانی تغییر خواهد نمود. در سال های اخیر عاملی دیگر خود را بروز داده است آنهم این است که حرص برای بنزین در کشور اتومبیل ها یعنی آمریکا به نحوی بالا رفته است که این کشور از اروپا هم بنزین خریداری نموده است.