نـوروز در بـم؛ سفره‌هاي هفت سين در بهشت زهرا چيده شدند

ششم فرودين ۱۳۸۳ برابر با ۲۵ مارس ۲۰۰۴

در شهر بم بنابر سنتي قديمي، اگر كسي در طول سال، عزيزي را از دست داده باشد، در لحظه‌ي تحويل سال در خانه نمي‌ماند و در بهشت زهراي شهر، سال را تحويل مي‌كند؛ اما امسال هيچ كس در خانه نماند و بازماندگان واقعه‌ي بم سفره‌ي هفت سين خود را بر سر مزار عزيزانشان چيدند و با نواي نوحه،‌ سال 1383 را آغاز كردند.

بهناز رهگذر، عضو انجمن حمايت و ياري آسيب ديدگان اجتماعي، درباره‌ي حال و هواي مردم بم در لحظه‌ي تحويل سال به خبرنگارخبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت:«مردم سياه پوش بم در بهشت زهرا جمع شده بودند و در حالي كه گريه مي‌كردند به استقبال سال جديد رفتند. چون در اين شهر رسم است كه سفره‌ي هفت سين بر مزار از دست رفتگان سال گذشته چيده شود. در بهشت زهرا، سفره‌هاي زيادي با تركيب معمول سفره‌هاي هفت سين و ميوه‌هاي فصل ديده مي‌شد.»

وي با بيان اينكه در لحظه‌ي تحويل سال اعضاي انجمن براي دلداري مردم به ميان آنها رفته بودند، در باره‌ي ساير فعاليت‌هاي انجمن، توضيح داد:«ما در حدود 1600 بسته خانوادگي نوروزي تهيه كرده بوديم كه با آغاز سال نو در ميان مردم توزيع كرديم، ضمن اينكه اين انجمن به زنان سرپرست خانواده، دختران يتيم و معلولان آموزش كارآموزي مي‌دهد.»

انجمن حمايت از كودكان كار نيز از جمله‌ي انجمن‌هاي فعال در بم است.

معصومه وطني، عضو هيات مديره‌ي اين انجمن در گفت و گو با خبرنگار ايسنا، اظهارداشت:«ما در زمان سال تحويل در قسمت جنوب شرقي بم بوديم و در وسط يكي از ميدان‌ها سفره‌ي هفت سين چيديم تا كودكان از فضاي غمگين حاكم بر خانه‌ها دور شوند و لحظات شادي را داشته باشند. در كنار آن هم گروهي از دف نوازان موسيقي‌يي را اجرا كردند كه تقريبا براي مردم قابل پذيرش بود. شب ما هم معمولا آتش روشن مي‌كنيم، هنرمندان ني و دف مي‌زنند و مردم آوازهاي محلي خود را مي‌خوانند.»

وي افزود: «رسم ديد و بازديد در ايام نوروز در شهر بم نيز وجود دارد و مردم از روز دوم عيد به ديدار يكديگر مي‌روند.»