جهاني شدن فقرا را فقيرتر مي‌‏‏كند 

ايلنا - جمعه 22 اسفند  1382-  12  مارس 2004

جهاني شدن نكات منفي فراواني دارد؛ اما مهم‌‏ترين نكته آن ثروت‌‏مندتر شدن ثروت‌‏مندان و فقيرتر شدن فقرا است.

« پونگ سون اون»، مدير ارشد ILO در آسياي جنوبي، كه هم‌‏اكنون در ايران به‌‏سر مي‌‏برد، ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار سرويس كارگري ايلنا گفت: جهاني شدن باعث نزديكي ملل مي‌‏شود، اما منافع جهاني شدن بيشتر نصيب كشورهاي پيش‌‏رفته خواهد شد.

وي افزود: ممكن است جهاني شدن از لحاظ اقتصادي باعث ايجاد وضعيت مناسب‌‏تري در كشورهاي جهان سوم و عقب مانده شود؛ اما قسمت عمده منافع اين فرايند به نفع كشور توسعه‌‏يافته تمام خواهد شد.

سون اون گفت: نكته مثبت جهاني شدن، نزديكي مردم كشورها با يك‌‏ديگر و رد و بدل شدن فرهنگ‌‏هاي گوناگون است كه مي‌‏تواند، باعث اتحاد بيشترجوامع كارگري شود.

وي گفت: اظهار نظر در مورد فرهنگ ايران در خصوص جهاني شدن مشكل است؛ اما در ايران بايد سرمايه‌‏گذاري بيشتري بر روي نيروي كار صورت‌‏پذيرد.

اين مدير ارشد ILO گفت: حكومت ايران بايد امنيتي را براي سرمايه‌‏گذاري به وجود آورد تا اين امنيت در كنار نيروي كار متخصص بتواند، انگيزه‌‏اي براي سرمايه‌‏گذاري‌‏هاي بيشتر داخلي و خارجي باشد.

وي افزود: هوش و استعداد ايراني‌‏ها بالاست اما اين مساله در اقتصاد به تنهايي كفايت نمي‌‏كند، بلكه ايران بايد خود را براي ايجاد اشتغال و امنيت سرمايه‌‏گذاري، با استانداردهاي جهاني هماهنگ‌‏كند.

وي گفت: ارتباط بين جوامع كارگري با دولت، توان‌‏مندي كارگران را افزايش داده و بازده كاري آنان را بالا مي‌‏برد زيرا تنش‌‏هايي كه بين دولت و كارگران است، خود باعث ركود در اقتصاد مي‌‏شود.

سون اون گفت: خصوصي سازي نبايد به معناي تعطيلي شركت‌‏ها باشد؛ در اين فرايند، يك كشور بايد از لحاظ مالي مشكل خود را حل‌‏كند و از نظر بي‌‏كاري نيز مشكلي نداشته باشد، سپس اقدام به خصوصي سازي كند.

وي خصوصي سازي در شركت‌‏هاي بزرگ ايران را غلط دانست و گفت: با توجه به اقتصاد ايران خصوصي‌‏سازي صنعت بزرگي هم‌‏چون صنايع نفت امكان پذير نيست؛ بلكه بايد با مطالعه دقيق براي خصوصي‌‏سازي در بخش‌‏هاي كوچك برنامه‌‏ريزي كرد.

سون اون در خاتمه، يكي از منافع جهاني شدن را از بين بردن معضل قاچاق كالا دانست و گفت: در جهاني شدن، دستگاه‌‏ها و سيستم‌‏ها به طور مستقيم با هم در تماسند و خارج از اين چرخه كسي حق تجارت نداشته و ندارد؛ به همين جهت جهاني شدن در دراز مدت به نفع توليد كننده و كشور صاحب صنعت خواهد بود.

پايان پيام