روز سوم فوروم اجتماعي جهان در هند
بهمن دارالشفايي:روزنامه شرق- دوشنبه 29 دي 1382- 19 ژانويه 2004

اجلاس بمبئي در حالي سومين روز خودرا پشت سر مي گذارد كه دولت و رسانه هاي اصلي هند توجه زيادي به اين اجلاس نشان نداده اند. در اين اجلاس شش روزه كه بيش از ۱۰۰ هزار فعال ضدجهاني شدن از ۱۳۰ كشور جهان در آن شركت دارند، درباره موضوعات گسترده اي از كار كودكان و حقوق زنان گرفته تا اقتصاد جهاني و امپرياليسم بين المللي بحث مي شود. اما موضوعي كه بيش از همه در اين اجلاس مطرح شده، مخالفت با حضور نظامي آمريكا در عراق است. آرونداتي روي فعال هندي و برنده جايزه بوكر در سال ۱۹۹۷، ديروز در سخنراني خود گفت اميدوار است جورج بوش به سرنوشت صدام حسين رهبر دستگير شده عراق دچار شود. او گفت: «اگر حق صدام حسين است كه تحقير شود و جلوي دوربين هاي تلويزيوني لاي موهاي او و داخل دهانش را بگردند، جورج بوش هم استحقاق اين رفتار را دارد. مطمئناً صدام حسين بايد به جرم جنايت عليه بشريت محاكمه شود ولي همه همتايان او در آمريكا و اروپا هم بايد به همين وضعيت دچار شوند.» آرونداتي روي همچنين در اجلاس «مقاومت بمبئي» هم شركت كرد. اجلاس «مقاومت بمبئي» هم زمان با اجلاس اجتماعي جهاني در بمبئي برگزار مي شود و برگزاركنندگان آن عقيده دارند گردانندگان اجلاس اجتماعي جهاني ميانه رو هستند و با جهاني شدن كاملاً مخالف نيستند. او هم در اجلاس اجتماعي جهاني و هم در اجلاس مقاومت بمبئي پيشنهاد كرد كه شركت هاي بزرگي كه در اشغال عراق نقش داشته اند، به وسيله شركت كنندگان در اين اجلاس بسته شوند. او مشخصاً به شركت بكتل اشاره كرد. اين شركت  كه دفتر اصلي آن در سانفرانسيسكو است، حدود ۵/۲ ميليارد دلار از قراردادهاي بازسازي عراق را به خود اختصاص داد. روي گفت: «مبارزه ما بايد هم عليه اشغالگران عراق باشد و هم عليه مالكان جديد اين كشور.»

 

روز شنبه نيز چاندرا مظفر فعال مالزيايي نيز گفته بود: «بزرگ ترين تهديدي كه در حال حاضر صلح را تهديد مي كند، بزرگ ترين قدرت نظامي دنياست. اين قدرت دنيا را به شكلي اداره مي كند كه تعداد كمي روز به روز ثروتمندتر شوند و تعداد زيادي فقيرتر. ما بايد براي مبارزه با امپراتور، شبكه هاي محلي ايجاد كنيم.»

 

كون سوهونگ فعال صلح طلب اهل كره جنوبي نيز گفت: «بزرگ ترين تهديد جهان، ايالات متحده و رئيس جمهور آن، جورج بوش است. اگر بوش دوباره در سال ۲۰۰۴ به قدرت برسد، جهان شاهد جنگي ديگر در شبه جزيره كره خواهد بود.» با وجود انتقادهاي شديد از بوش، حدود ۱۰۰۰ آمريكايي نيز در اين اجلاس شركت كرده اند و حدود يك چهارم از بودجه ۴/۲ ميليون دلاري اجلاس نيز از سوي حمايت كنندگان آمريكايي تامين شده است.