فروم اجتماعي جهاني در بمبئي: يک فستيوال يا تقويت کننده جنبش هاي مردمي؟

 جمعه 26 دي 1382- 16 ژانويه 2004

http://www.iftribune.com/

تريبون فمينيستي ايران- بمبئي

ده ها هزار شرکت کننده و بيش از هزار سمينار و کنفرانس اتفاقات فرهنگي و غيره جملگي فروم اجتماعي جهاني را در بمبئي از 16-21 ژانويه تشکيل مي دهند. اين حرکت در برزيل در سال 2001 و در مخالفت با مدل جهاني سازي نئوليبراليستي آغاز شد.

اين فروم مانند فروم قبلي جنبش هاي اجتماعي سازمان هاي غيردولتي, آکادميسين ها, فعالان اجتماعي و ديگر کساني را که سياست هاي اجتماعي و اقتصادي جهاني سازي نئوليبراليستي را مورد پرسش و ترديد قرار مي دهند درگير مي کند.

اما پرسش هاي بسياري در اين ميان وجود دارد از جمله اين که آيا چنين اتفاق عظيمي مي تواند کارکردي بيش از يک فستيوال داشته باشد و قادر به تدوين و ايجاد يک آلترناتيو خواهد بود؟ آيا اين فروم مي تواند به نتيجه برسد که عملکردي داشته باشد.

 

درگير کردن جنبش هاي مختلف با دغدغه هاي ديگر جنبش ها

از موضوعات اصلي اين فروم درگير کردن جنبش هاي مختلف با دغدغه هاي ديگر جنبش هاست: فعالان زيست محيطي از حقوق زنان حمايت کنند, کارگران با مسائل گروه هايي از مردان و زنان که لباس جنس مخالف را مي پوشند درگير شوند,... و سرانجام اين که همه جنبش هاي گوناگون عليه نابرابري, جنگ و سرکوب مبارزه کنند.

 

"مردم عليه امپرياليسم" عليه فروم

در حدود 60 درصد از هزينه برگزاري فروم اجتماعي جهاني از خارج مي آيد. برآورد شده است که اين برنامه 6 روزه 8.5 کرور روپيه هزينه دارد و اين شامل هزينه سفر سازمان دهندگان و تلفن ها و... نيست.

براساس گفته گاتام مدي که با بخش رسانه هاي اين فروم همکاري مي کند سازمان هاي هلندي Hivos and Noves و سازمان آسفام Oxfam , 60 درصد اين 8.5 کرور

روپيه را فراهم کرده اند. بقيه اين پول را شوراي عمومي هند که از 216 سازمان پيوسته تشکيل شده فراهم کرده است.

او اضافه کرد:" اين سازمان دهندگان يک تصميم آگاهانه گرفتند, اين که کمک بنياد فورد و هيچ شرکت فرامليتي ديگري را نپذيرند. اين بنياد سال گذشته فروم را که در برزيل برگزار شده بود حمايت مالي کرده بود. او گفت عمده هزينه ها صرف محل و امکانات ترجمه و ... شده است.

اما سازمان "مردم عليه امپرياليسم" که يک سازمان گسترده از چندين سازمان مترقي هند است تصميم گرفته است نشست موازي با اين فروم براي اعتراض به انجام "فاند رايزينگ" اين فروم برگزار کنند.

پروين نادکار يکي از فعالان "مردم عليه امپرياليسم" در جواب به اينکه چرا برخي از سازمان ها نبايد "فاندرايزينگ" يک نشست ضدجهاني سازي را عهده دار شوند گفت: "استراتژي آنها کند کردن مبارزه جهاني عليه امپرياليسم به وسيله هماهنگ کردن برنامه هايي ماند اين فروم است. ماهيت واقعي اين فروم سال گذشته آشکار شد وقتي که پول از بنياد فورد پذيرفت. ما در حال برگزاري يک نشست کوچک تر و جدا هستيم که موضوع محوري آن ماهيت واقعي اين فروم خواهد بود."

در اين ميان حزب کمونيست هند شدي حزيت کمونيستي مارکسيست هند در حال آماده شدن براي آمدن هيئت هايي از احزاب کمونيستي از 18 کشور از جمله چين هستند. قرار است به احترام آن ها يک مهماني عمومي در 20 ژانويه برگزار مي شود.

اين درحالي است که کمال ميترا چنوي در مقاله اي در مورد اين فروم نوشته است : "برخي پولي را که براي اجراي چنين ميتينگ بزرگي در يک کشور درحال توسعه هزينه مي شود زير سئوال برده اند و مي گويند در کشوري که بسياري از مردم احتياجات بسياري دارند چنين کارهايي دور ريختن پول است. اما البته اين فروم در بمبئي در حدود 2 ميليون دلار هزينه دارد اما اين پول کمتر از يک هشتم يک هلي کوپتر آپاچي (بيش از 16 و نيم ميليون دلار) يا يک بيست و نهم يک هواپيماي اف 15 (بيش از 58 ميليون دلار) است. اما سود اين فروم را نبايد بر اساس اعداد سنجيد. بلکه اين فروم به جلب نظر عمومي, تعميق دموکراسي, احيا و بازتوليد صداي عمومي و تقويت نقش و ظرفيت "جنبش هاي مردمي" کمک مي کند. در جايي که دولت ها و رهبران به دنبال جهاني سازي هستند اين کار تنها راه براي توازن قدرت است."

 

150 تئاتر خياباني, 85 فيلم, پاپ اعتراضي گيلبرت گيل..

150 تئاتر خياباني, فستيوال فيلم با بيش از 85 فيلم در مورد موضوعات اصلي فروم از برنامه هاي اين فروم اجتماعي است که 1500 هنرمند مشهور , نمايشنامه نويس و فيلمساز در آن شرکت مي کنند. بيش از 100 گروه تئاتر در سراسر هند و 30 گروه از ديگر کشورها اجرا خواهند داشت

 

گيلبرت گيل از بنيانگذاران جرياني از موسيقي پاپ اعتراضي در برزيل به نام تروپيکوليسمو نيز برنامه دارد. سال گذشته گيل به عنوان مرد سال در جايزه Latin Grammy شناخته شد.

در روز پاياني يک راه پيمايي از پارک Parls Nare تا Azad Maidan برنامه ريزي شده که در مراسم اختتاميه در Azad Maidan گيلبرت و ديگر هنرمندان حضور خواهند داشت.