جمع بندی دوّمین فوروم اجتماعی اروپا : چه چیزهایی میتوانند در آینده طور دیگری باشند؟

 

ترجمه از : مهدی مرادپور

   منبع :سایت اینترنتی روزنامۀ آلمانی یونگه ولت* (دنیای جوان)

http://www.jungewelt.de/2003/12-29/014.php

 

  یکی از هماهنگ کنندگان " گروه پیشگام برای  (Christine Buchholz)  مصاحبه با کریستینه بوخ هُلتس

تشکیل فوروم اجتماعی در آلمان "

 

 

کریستینه بوخ هُلتس در روزهای  13 و 14 دسامبر 2003 در نشست فعّالان اروپایی در لندن شرکت کرده است.

در این نشست جمع بندی ای در مورد دوّمین فوروم اجتماعی اروپا در پاریس صورت گرفت و شرکت کنندگان اوّلین گفتگوها را در مورد سوّمین فوروم اجتماعی اروپا در لندن انجام دادند.

 

سؤال : دوّمین فوروم اجتماعی اروپا در نشست لندن چگونه ارزیابی شد؟

 

ـ در مجموع مثبت. قبل از هر چیز حضور اعضای اتّحادیه های کارگری (سندیکاها) بسیار مثبت ارزیابی شد و بحثهای این نشست در مقایسۀ با سال گذشته فراگیرتر بودند. به دنبال کار مداومی که از دو سال پیش آغاز گشته است، برپایی یک تبادل نظر مشترک اساسی میان فعّلان اروپایی شروع شده است. تجربۀ بزرگی که     به دنبال شرکت گسترده در تظاهرات ضدّ جنگ پانزده فوریۀ 2003 به دست آمد، از موارد دیگری بود که توسط اعضای شرکت کننده مورد تاکید قرار گرفت.

 

از جمله مواردی که به عنوان عیبهای برگزاری دوّمین فوروم اجتماعی اروپا در پاریس  مطرح شد، شلوغی بیش از حد تریبونها و دور بودن نقاط برگزاری همایشها از یکدیگر، بود. علاوه بر این عدم وجود بحثهای کارساز  در مورد  استراتژیها و چشم اندازهای آینده، مورد انتقاد قرار گرفت.

 

 

سؤال: تا چه اندازه  برای انجام فوروم اجتماعی بعدی تدارک دیده شده است؟

 

 فوروم اجتماعی به احتمال زیاد در لندن برگزار خواهد شد. برای تدارکات در لندن یک مشکل وجود دارد و آن اینکه در کشوریکه نئولیبرالیسم در آن مسلّط تر از خیلی کشورهای دیگر است، گرفتن کمکهای مالی همگانی نیز  مشکل تر است، در حالیکه در فلورانس (محل برگزاری اوّلین فوروم اجتماعی اروپا) و پاریس بخش مهمّی از کمکها همگانی بودند. در حال حاضر مسئولان برگزاری فوروم در لندن در جستجوی یافتن حامیان مالی و مکان مناسب برای برگزاری فوروم اجتماعی هستند. در ماه می 2004  نتیجۀ این جستجو اعلام خواهد شد.

 

بحثهای اساسی در مورد نحوۀ برگزاری و شکل گیری سمینارها و کنفرانسها آغاز شده است. چیزی که مسلّم است اینست که اینبار شکل برگزاری همایشها به صورت اجلاسهای عمومی خواهد بود که در آنها فضای بیشتری برای گردهم آیی شرکت کنندگان و شبکه های مختلف وجود خواهد داشت.

 

سؤال : در لندن همچنین در مورد همکاری مشترک کشورهای اروپایی برای برپایی همایشهایی بر ضد تقلیل خدمات اجتماعی در روزهای دوّم و سوّم آوریل سال 2004 صحبت شد. از قرار معلوم جنبشهای اجتماعی در بعضی از کشورها برای پیوستن به یکدیگر درنگ میکنند. اشکال کار کجاست؟

        

ـ از طرفی موقعیت این جنبشهای اجتماعی و روند رشد سیاسی و اقتصادی کشورها بسیار متفاوت است و از طرف دیگر بخش دیگری از این جنبشها نسبت به  اتّحادیۀ سندیکاهای چپ کارگری شکّاک هستند، چونکه زمان

] تعیین شده است. Europäischer Gewerkschaftsbund(EGB)برگزاری نشست  اتّحادیۀ سندیکاهای اروپا  [

 

به طور مثال از ایتالیا انتقادهایی شنیده میشود. البته در پاریس نمایندۀ ایتالیایی سندیکاها، شرکت در        

 دانست.EGB  همایشهای یاد شده را منوط به موافقت

علّت وجود این اختلاف نظر اینست که این سازمان ایتالیایی روز نهم ماه مه 2004 را برای انجام همایش در نظر دارد، زیرا در این روز قانون اساسی اروپا توسط کشورهای اروپایی در رم امضاء خواهد شد. این برای حزب 

بسیار مناسب است، زیرا این تاریخ در فاصلۀ نبردهای انتخاباتی اروپا Rifondazione Comunista

خواهد بود.

خوشبختانه گروههای تدارک در کشورهای سوییس و فرانسه و در بریتانیا آغاز به کار کرده اند. امیدوارم که بشود یک مانع بزرگ در سطح بین الملی در برابر نئولیبرالیسم ایجاد کرد.    

*روزنامۀ آلترناتیو چپ آلمانی زبان