گردهمايي فعالان بديل جهاي سازي در بمبئي(هند)

 

زينت ميرهاشمي – 15 ژانويه 2004

فوروم اجتماعي جهاني از فردا 16 ژانويه در بمبئي آغاز خواهد شد. بنا بر گزارش رسانه هاي جمعي شركت 80 هزار نفر در اين گردهمايي تخمين زده مي شود.

گردهمايي فوق در اعتراض به جهاني سازي نئو ليبرال براي اولين بار از برزيل و پورتوالگره به آسيا و آن هم در كشوري با جمعيت بيش از يك ميليارد برگزار مي شود.

فعالان بديل جهاني سازي با مدل ديگري از سازماندهي، تفكر و مسائل ديگر كه با آنها آشنايي ندارند، رودر رو خواهند شد.

ديناميسم جامعه مدني هند از كميته ي سازمانده كه 135 سازمان، سنديكا و حزب را در بر مي گيرد تشكيل مي شود. كشور هند عليرغم رشد اقتصادي اش همچنان در فقر غوطه مي خورد. بيشتر از 250 ميليون نفر از جمعيت هند با روزي كمتر از يك دلار زندگي مي كنند.

فعالان بديل جهاني سازي از 16 تا 21 ژانويه براي اولين بار دور از محل تولد فوروم در برزيل، در هند جمع مي شوند. اي نشاني از بلوغ فوروم جهاني است. گردانندگان فوروم جهاني ريسك مهاجرت آنهم به طرف آسيا را پذيرفتند. پيام تشكيل فوروم اجتماعي در هند حمل كردن و جا انداختن پروسه فوروم در قاره ديگري است. همچنين آنها مي خواهند بدين وسيله نشان دهند كه مبارزه عليه جهاني سازي ليبرال در انحصار آمريكاي لاتين و يا اروپائيها فقط نيست.

فعالان ايراني حقوق زنان در گردهمايي با عنوان «ايجاد همبستگي و ديالوگ فمينيستي» كه در روزهاي 14 تا 15 در بمبئي از زنان كشورهاي مختلف برگزار شد، شركت داشتند. هدف اين گردهمايي در حاشيه فوروم جهاني كوشش جمعي براي ايجاد شبكه و گردهم آوردن فمينيستها از سراسر جهان براي بحث و برنامه ريزي در باره استراتژيهايي حول موضوعات اساسي جنبش عمومي زنان عنوان است