گرسنگی در جهان دائم در حال افزایش است ــ جهانی سازی نئو لیبرالیستی به ادّعاهایش دست نیافته است                                                                     

اهداف بانک جهانی، سازمان بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی در تضاد با   تدابیر پیشنهادی سازمان جهانی تغذیه برای مبارزه با گرسنگی هستند.                     

ترجمه : مهدی مرادپور

 

سازمان جهانی تغذیه(1 )در گزارش  25 نوامبر خود آمار زیر را ارائه میدهد:

از اواسط دهۀ نود آمار گرسنگان دنیا دائم در حال افزایش است، اگرچه در چین آمار گرسنگان به طور مشخص کاهش یافته است. در مجموع آمار گرسنگان دنیا از اواسط دهۀ نود 18 میلیون نفر افزایش یافته است، با توجه به اینکه این آمار در نیمه ی اول  دهۀ نود به میزان 37 میلیون نفر کاهش یافته بود.                                       

اتتاک  اتریش در این مورد می گوید: از  کارین کووبل بوک

"این مؤثر ترین و دردآورین دلیل است، جهانی سازی نئو لیبرالیستی به ادّعاهایش دست نیافته است". او ادامه میدهد: " سیا ستهای بانک جهانی(2)، سازمان بین المللی پول(3 )و بنیادگرایی سازمان تجارت جهانی (4 )در ایجاد روز افزون بازارهای جدید به طور مشخص علائق شرکتهای فرا ملّیتی و طلبکاران مالی را در نظر دارند و نه گرسنگان و فقیران را ".

تمام تدابیر پیشنهادی سازمان جهانی تغذیه برای مبارزه با گرسنگی از دیدگاه اتتاک در تضاد  با اهداف " اتحاد شوم سه گانه " بانک جهانی، سازمان بین المللی پول و سازمان تجارت جهانی هستند .

 

1. شرط ارتقاء محصولات کشاورزی در مناطقی که زمینهای کشاورزی آن قدرت باروری کمی دارند، دادن وامهای بلاعوض و آموزش رایگان به کشاورزان و ایجاد اصلاحات مؤثر ارضی است.

2. حفظ منابع طبیعی تا به حال توسط هیچ عاملی به اندازۀ وامهای بانک جهانی و لیبرالیزم تجاری سازمان تجارت جهانی اینگونه به خطر نیفتاده است.                    

3. سازمان تجارت جهانی سد راه گسترش زیرساختهای کشاورزی است. برای اینکه این سازمان  خواهان واگذاری این زیرساختها به شرکتهای فرا ملّیتی است که فقط به نقاط تمرکز یافته علاقه نشان می دهند.                                                         4. سیاست تجارت آزاد در حوضۀ کشاورزی ــ که توسط آن محصولات زمینهای غنی صادر میشوند ــ و حذف سوبسیدهای مواد خوراکی ــ که تخصّص ویژۀ سازمان بین المللی پول است ــ باعث محدودیت بیش از حدّ فقرا برای دسترسی به مواد خوراکی شده است.                                                                                     

 کارین کووبل بوک در ادامه می افزاید : " گسترش بیش از حدّ آمار گرسنگان یک زنگ خطر آشکار و نشانگر ضرورت ایجاد تغییر مسیر در شکل کنونی جهانی سازی است.                                                                                              

 به جای سیاستهایی چون گشایش عجولانۀ بازارهای مختلف، بهره وری بالا و ایجاد هماهنگی و توافق بر اساس میل شرکتهای فرا ملّیتی بزرگ، نیاز به سیاستهایی چون حمایت از رشد و توسعۀ مناطق محلّی  توسط توسعه دادن وامهای بلاعوض، سرمایه گذاری برای تهیه و تدارک حقوق حیاتی قابل دسترس برای همه، به جریان انداختن پولهای کمکی توسط اجرای قانون مالیاتی توبین (5) ،از زیر بار بدهی رها کردن کشورهای فقیر و اجرای تجارت عادلانه به جای تجارت آزاد داریم.                     

 

FAO.1

World Bank.2

International Monetary Funds.3

World Trade Organization.4

Tobin Tax.5:

بر اساس پیشنهاد دارندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد، جیمز توبین، که میگوید : " نقل و انتقالات بنگاههای مالی در بازارهای بورس و اوراق بهادار میبایستی شامل قوانین   مالیاتی گردد ".